بزرگترين مرجع ماشين | ||
|
جام جم آنلاين: در حالي خودروها بخشي از زندگي روزمره را تشکيل مي دهند که انتشار گازهاي متصاعد شونده از اگزوز خودروها منبع عمده آلودگي شهرها هستند از اين رو پژوهشگران کشور تلاش مي کنند خودروهاي هيبريدي را در خط توليد کارخانه هاي خودرو سازي کشور وارد کنند. به گزارش مهر، خودروي برقي به خودرويي گفته مي شود که در آن از باتري براي نيروي محرکه به جاي موتور احتراقي استفاده مي شود. اولين خودروهاي برقي در قرن نوزدهم به منصه ظهور رسيدند ولي با تولد اتومبيل هاي احتراقي به دليل ويژگي هاي برتري که نسبت به خودروهاي برقي داشت مورد غفلت قرار گرفتند. خودروهاي الکتريکي توانايي ذخيره انرژي را ندارند ضمن آنکه داراي سرعت کمي هستند از اين رو پژوهشگران تلاش کردند تا با طراحي خودروهاي برقي دوگانه سوز به سمت توليد خودروهاي هيبريدي بروند که علاوه بر نداشتن آلاينده هاي زيست محيطي داراي سرعت بيشتري نسبت به خودروهاي الکتريکي باشند. بيشتر خودروهاي هيبريدي توليد شده تاکنون از نوع بنزيني - الکتريکي هستند که از نظر کارکرد بين خودروهاي الکتريکي و بنزيني قرار دارند. اين امر سبب عرضه خودروهاي برقي شد. در حال حاضر اين خودروها در فاز توسعه اي قرار دارند که در طي آن اقدام به توليد خودروهاي هيبريدي مي شود. برخي از اين خودروها به شرح زير است: خودروي الکتريکي آراز اين خودرو داراي موتور PMG است که حداکثر توان آن 14.44 کيلو وات است. سرعت اين خودرو 80 کيلومتر در ساعت برآورد شده است. «آراز» در دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي طراحي و ساخته شد و در سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران به ثبت رسيده است. سهراب پاکدل از اعضاي تيم طراحي اين خودرو ، بدنه خودروي فوق الذكر را از جنس فايبرگلاس دانست و گفت: اين امر باعث سبکي قابل توجه خودرو شده است.
وي ، عدم توانايي ذخيره انرژي را از معايب اين خودروها نام برد و يادآور شد: معمولا خودروهاي الکتريکي ذخيره الکتريکي ندارند به همين دليل نمي توان از آنها در مسافت هاي طولاني استفاده کرد از اين رو هدف اصلي ما از مطالعه بر روي اين خودروها، طراحي خودرويي براي استفاده درون شهري بوده است. قاصدک نصير اولين خودوري الکتريکي دو سرنشين قاصدک نصير ، خودروي الکتريکي دو سرنشين کشور است که در دانشکده مکانيک دانشگاه خواجه نصير توليد شده است. الکترو موتور اين خودرو توان خود را از 8 باطري 12 ولتي سرب و اسيد که با يکديگر سري شده اند و داراي جريان 55Ah (آمپر بر ساعت) هستند، دريافت مي کند. شتاب اين خودرو در صورت استفاده از باتريهايي با جريان بالاتر به ميزان قابل توجهي افزايش مي يابد.
اين الکتروموتور گشتاور ماگزيمم خود را از زمان شروع به حرکت در اختيار راننده قرار مي دهد و اين قابليت يکي از مزاياي موتورهاي الکتريکي نسبت به انواع احتراقي است. وزن اين موتورها 60 کيلوگرم و راندمان متوسط آن در حدود 70 درصد است. خودروي الکتريکي الوند ساپکو الوند ساپکو خودروي الکتريکي داراي باتري هاي الکتروشيميايي سربي - اسيدي است که از سوي پژوهشگران دانشگاه جامع علمي کاربردي طراحي و ساخته شده است. وي پوشش اين خودرو از نوع آلومينيوم ذکر کرد و اظهار داشت: توان موتور اين خودرو 3 کيلو وات است که توسط اعضاي تيم طراحي و ساخته شد. تلاش دانشگاه کاشان براي توسعه فناوري خودروي هيبريدي دانشگاه کاشان خودروي برقي دو سرنشين ديگري را توليد کرد که داراي 8 باتري 12 ولتي است و قادر است با سرعت 80 کيلومتر 100 کيلومتر را طي کند. دکتر سعيد گلابي سرپرست پروژه خودروي برقي ، توسعه فناوري خودروهاي الکتريکي را موجب جايگزين شدن سوخت پاک با سوخت هاي فسيلي ذکر کرد و افزود: اين خودرو همانند ساير خودروهاي برقي دو سرنشين داراي 8 باتري 12 ولت است که در مدت زمان 6 ساعت شارژ مي شود و با سرعت 80 کيلومتر مي تواند 100 کيلومتر را در ساعت طي کند. خودروي الکتريکي پاراکس دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين در کنار تلاش هايي در توسعه فناوري هاي مربوط به روباتيک در سال هاي اخير با راه اندازي سه مرکز تحقيقاتي زمينه اي را براي طراحي و ساخت خودروهاي برقي فراهم کرده است. در اين راستا دانشجويان اين دانشگاه موفق به طراحي و ساخت خودروي الکتريکي با نام پاراکس شدند.
خودروي الکتريکي پاراکس به علت داشتن بدنه کاملا کامپوزيت بسيار سبک تر از خودروهاي با بدنه فلزي و حتي آلومينيوم است و مقاومت بيشتري دارد. اين خودروي دو نفره با يک باتري شارژ شده و تا 100 کيلومتر مسافت را طي مي کند. شتاب آن در 25 متر 3.8 ثانيه است.
نظرات شما عزیزان: موضوعات مرتبط: اخبار خودرو، ، برچسبها: |
|
[ قالب وبلاگ : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin] |